May 21, 2011

Ma Mi Mu?...

Adoyai! Tak sedap rasa badan hari ni...

Call dari Angah: 'Ma buat apa?'

'Tak ada apa...badan tak sihat, macam tak cukup oksigen je rasanya.' 

'Minum air banyak-banyak. Darah pekat tu, tak naik ke kepala nanti.'

Call dari Abang Long pulak: 'Ma tengah buat apa?'

'Tak sihat...rasa pening kepala ni...'

'Cuaca panas ni, kena minum air banyak-banyak.'

Air lagi? Aku ni kalau kerja minum air aje, nanti tak lalu makan. Lepas tu jadi macam budak kecik...kembung perut. Akhirnya berulang ke toilet.

Call dari Abang Long: 'Akak tu nanti mama kena hantar, area tu susah cari tempat parking. Balik biar Abang Long jemput.'

Pesan dari Adik: 'Ma jangan lupa ambil Adik jam 2.30 nanti tau? Bye ma!'

Macam tu la rutin harian aku di rumah. Itu baru empat orang anak aje...bayangkan kalau sepuluh? Tak dapat nak dibayangkan kalau satu pagi tu mereka bangun dan aku dah terdiam kaku?
Tiada lagi ma mi mu.....
Kesian kan?

Ye la...penyakit ni bukan kita mintak pun..tapi kata orang kalau nak mati pun kena bersebab kan? Jadi aku pujuk la diri sendiri....kalau dijemput Ilahi pun, mungkin aku ni dah cukup lama hidup. Nak sampai usia berapa? Nanti dah nyanyuk-nyanyuk susah pulak...menyusahkan anak-anak.

Aku sebagai seorang anak ni cuba memahami hidup seorang tua. Seorang ibu boleh menjaga sepuluh orang anaknya...tapi sepuluh orang anak tadi, tidak akan mampu menjaga ibu dan bapanya. Kenapa?

1.  Anak-anak baru belajar untuk hidup dan membina kerjaya. Sementelah di dunia yang serba memerlukan
     duit ni, mereka harus berusaha berlipat kali ganda untuk berjaya.

2.  Menjaga orang tua ini banyak bezanya dari menjaga budak kecil kerana yang kecil tadi kalau degil boleh
     dipukul bantai. Manakala...siapa yang berani nak memukul bantai ibu bapa mereka sekiranya orang
     tua itu mula berkelakuan seperti budak kecil?

Junie Octovian: Kita sama-sama renungkanlah...ini hanya pendapat aku sahaja.
                        Sesiapa yang ada pendapat lebih baik, silalah beri komen anda ye?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...