May 28, 2011

Malaysian-made cars...

Salam to all.....

Pagi ni kita borak pasal kereta buatan Malaysia pulak la.....
Seingat aku la...aku ada je masuk contest untuk menamakan kereta pertama Malaysia pada tahun 1983
dulu kalau tak silap. Excited gila nak tengok kereta pertama buatan Malaysia, sekali gus berbangga
kerana Malaysia mampu menjadi pengeluar kereta setanding negara-negara pengeluar kereta yang lelainnya.

Entah kenapa ye...aku tak teringin langsung untuk mengambil lesen macam kengkawan yang lain, bila
lepas sekolah tu sibuk nak ambil lesen. Kalau ambil masa tu, mungkin masih murah lagi la...

Tapi aku terpaksa mengambil lesen bila aku ditinggalkan dengan anak-anak. Kereta yang suamiku tinggal
kan itu jadi 'tokong' depan rumah, kata emak aku la.....

Aku memasukki kelas memandu ketika berusia tiga puluh enam tahun....batch aku yang belajar sama tu
semua pangkat anak-anak aje. Aku siap bahasakan diri aku mak cik dengan tenaga pengajar tu.

Hari aku nak menghadiri driving test tu... suami aku siap cabar lagi. 'Kalau mama lulus, memang papa
belikan kereta baru la...' dia bercakap sambil gelak-gelak dengan anak perempuannya yang dua
orang itu.

Ek eleh! Bukan payah sangat pun? Dia yang selama ni tak confident nak beri aku guna keretanya tu.
Bila aku dah tau apa yang nak ditekan dan dipulas, beri la lori atau bas pun....

Akhirnya....janji kena ditepati, kata kena kota...
tak pasal-pasal dia kena belikan aku kereta baru.
Isy!

Kereta pertama aku, dia belikan semasa kami tinggal di Kuching. Aku masih ingat kami ke Jalan Nanas
lot kedai yang mempamerkan kereta-kereta Proton.

'Untuk I ni bagi yang murah-murah je la...kalau kena senggol atau I yang menyenggol kereta orang,
tak lah ralat sangat kan?'

Suamiku mengerling sambil cebek bibir. 'Nak kereta yang mana ni?' suamiku bertanya.

Ketika itu aku sedang membelek Proton Tiara. 'Yang ni cantik la...comel je.'

'Kalau yang itu sekarang ni pun boleh dapat, kalau Wira nak kena tunggu enam bulan untuk shipment
sampai.' kata si jurujual Abangku apekenama dia. Lupa pulak...maklum la dah lama cerita ni.

'Boleh la yang ini aje...' aku menjawab pantas. Kalau dah boleh dapat lepas siap registeration semua,
aku dah boleh ke hulu dan ke hilir dengan kereta baru, fikirku. Biarlah kereta buatan Malaysia pun...

Suami ku pulak cepat aje nak menyain, mintak yang murahlah katakan. Takut aku ubah fikiran karang,
rabak poket dia.

'Warna apa kak?' tanya si jurujual yang dah senyum melebar ke telinga.

'Yang ni la...Nadia Green.' Aku tunjuk pada catalog.

'Hijau?' suamiku bertanya sambil mengerutkan kening. Pelik. Selalunya, kalau pilih barang asyik nak
kaler merah je.

Aku angguk. 'Mana ada kaler merah? Lagipun duduk tengah bandar ni biarlah kalernya yang sejuk
mata memandang. Dah la hutan batu, biar ada kaler-kaler hijau sikit.'

Suamiku hanya mengikut. Suka hati la....

'Tu...untuk hadiah birthday sekali la...' katanya selepas siap berurusan.

Pernyataan darinya mengejutkan aku...aisehmen! Patut la beria ajak keluar hari ni...birthday aku rupanya.
'Thanks...I lap U la..'

Sepuluh tahun kemudian................

Aku terima call satu pagi dari suami ku. 'Nak kaler apa ni?'

Senyum ku jejak ke telinga. Aku faham, dia ada bagi hint nak tukar kereta ku kepada yang besar sikit
sebab anak-anaknya semua bersaiz besar.

'Kalau merah? Boleh tak?'

'Mana ada kaler merah?'


'Ada la...I tengok dekat catalog hari tu.'


'Itu 1.3 la...'


'Oh ye ke?...tak apa la, bukan untuk merempit pun.' Ceh! Saja nak bagi dia percaya kat aku. Kalau aku rempit pun bukan dia nampak. Dia kat utara sana, aku pulak dekat selatan.

'Merah pulak?' aku dengar suaranya bersungut di telefon.

'Ala...duduk dalam hutan ni, kena ada kaler sikit la. Asyik menghadap kaler hijauuuu je.' Jawab ku
panjang sambil menekan pada ayat hijau tu.

'Ni hadiah 25th anniversary...' suamiku menghulurkan kunci kereta yang dah siap diikat pada keychain
yang tertulis namaku.

'Thanks...I lap U..' aku beri segaris senyuman.

Junie Octovian: Bersyukur atas rezeki pemberian Allah.
                        Biarlah Malaysian-made cars pun.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...