May 5, 2011

Murderer in d'House...(part 9)

Zack yang mendengar pernyataan temannya tadi menjadi sangat geram. Dia membuka pintu kereta dan mengekor Wira dari belakang sambil membuka helmetnya.

Wira yang masih berhelmet itu tidak mendengar derapan kaki Zack yang mengikut dia dari belakang.

Dengan sekuat tenaga bercampur perasaan yang sedang marah itu, Zack menghayun laju helmet tepat mengenai kepala Wira. Apalagi..........

Wira terjelepuk menyembah bumi dan tidak berkutik lagi.

Manakala si tunang yang disepak masuk ke longkang besar di tepi jalan tadi sedaya upaya cuba merangkak naik. Dengan terhuyung hayang dia mencari jalan pulang dengan hanya berseluar dalam.

'Celaka engkau Zack....nak belasah pun agak-agak la...' omel si tunang yang mengaku anak sedara ayah. 'Mana ada dalam skrip aku kena tinggal tepi jalan pakai seluar dalam aje?'

Dia sebenarnya diupah oleh Zack untuk meminang Hasnah yang tergila-gilakannya. Sedangkan Zack yang sangat meminati Hasnah dan telah cuba masuk meminang, ditolak pula. Dalam agendanya dia hendak membalas dendam terhadap perempuan itu dengan menggunakan mamat yang entah sapa-sapa dan dari mana aje yang diminati oleh Hasnah ini. Patut la...

Benar kata emak, kalau nak harap duit dia yang bekerja di kilang tu mana ada cukup baru kerja tak berapa bulan dah berani nak masuk meminang anak dara orang?

Kebetulan juga si mamat ni tak berapa nak suka dengan perangai Hasnah yang kegedikan dan dikatakan mempunyai ramai teman lelaki dan sering pula bertukar pasangan. Zack pun apalagi, dia menggunakan peluang yang ada itu untuk meneruskan hasrat hatinya. Dengan kuasanya sebagai Supervisor di kilang tempat mereka sama-sama bekerja itu, dia mendekati Zamani.

'Engkau tak minat ke dengan perempuan tu?' tanya Zack satu hari ketika dia duduk semeja dengan Zamani sewaktu rehat di kantin kilang.

'Mahal...anak Penghulu Kampung,' jawab Zamani spontan.

'Kalau kau minat, aku boleh tolong...no hal,' ujar Zack.

Zamani berpaling terkejut dengan pernyataan Zack. 'Tolong yang macam mana?'

'Aku beritahu engkau awal-awallah ye...perempuan ni memang ada class, anak orang kaya. Kebetulan dia pun minat dengan engkau nampak gayanya. Tapi, untuk pengetahuan engkau, dia ni memang tak puas dengan sorang lelaki tau...' Zack cuba mengapi.

Zamani mengangguk...dia yang baharu bekerja tak berapa bulan di situ pun dah nampak Hasnah menerima semua pelawaan lelaki yang mengajak dia keluar makan. Lepas tu dengar sungutan dari beberapa orang yang mengadu bila masuk meminang ditolaknya pula, sedangkan dia dah puas makan belanja mereka.

'Tapi kalau kau masih nak mencuba aku boleh tolong,' beritahu Zack lagi.

'Tak apa la..terima kasih aje,' ujar Zamani. '...aku tak nak terkena. Aku kalau boleh nak cari isteri yang setia. Kalau hanya kerja kilang macam ni, aku tak yakin rumahtangga kami akan kekal lama.'

'Apa masalah engkau sebenarnya?' tanya Zack.

'Aku manalah ada duit?' jawab Zamani pula. '...gaji cukup-cukup makan aje.'

'Kan aku cakap...kalau kau minat aku boleh tolong.'

'Nak tolong yang macam mana? Kenapa tidak engkau aje yang masuk meminang? Aku tengok engkau pun macam tak lepas pandang kalau nampak dia.'

'Dah!' jelas Zack. '...aku dah cuba. Dia tolak mentah-mentah. Kesian emak dan bapak aku. Bapak aku tu Ketua Pemuda Umno kat kawasan aku tau? Malu la dia...lepas tu, aku balik yang kena marah sebab tak cermin muka dulu.'

'Kalau engkau anak Ketua Pemuda Umno pun dia tak nak, inikan pulak aku?'

Zack berpaling memandang. 'Nak cuba tak?'

'Tak berani la..'

'Kau cuba la..kalau dia terima, aku tolong engkau untuk wang belanja majlis tunang nanti.'

'Engkau biar betul?'

Zack melemparkan senyuman penuh makna. Hanya dia dan Allah sahaja yang tahu apa agenda di sebalik rancangannya itu.

                                                                                                     ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...