May 3, 2011

Murderer in d'House...(part 5)

'Celaka betul pompuan tu...' beritahu Zack pada Wira. 'Tuih!' Dia meludah gaya orang India yang makan sireh. Pergh! Dekat semeter jauhnya.

'Apa ni Zack...orang tengah makan main ludah-ludah pulak dia?' ujar Wira yang sedang menyuap Nasi Lemak Kukus di warung Mak Munah malam itu.

'Malu tau?' Jawab Zack geram. 'Aku suruh emak bapak aku pinang dia elok-elok, dia tolak mentah-mentah. Kesian emak bapak aku tau?'

'Biasa la tu...yang engkau pun tak beritahu dia yang engkau nak hantar emak bapak engkau datang meminang tu kenapa?' tegur Wira.

'Ai? Masa kerja tu elok aje dia layan aku?' jawab Zack pula. 'Aku siap belanja makan dekat kantin kilang tu dia terima aje, tak banyak songeh pun?'

'Dia tu memang baik dengan semua orang la aku tengok. Masa engkau cuti dulu, Atan Kuyu belanja dia makan pun dia layan aje?' cerita Wira lagi.

'Kurang ajar pompuan ni...memang nak kena dengan aku.' Zack masih bersungut. 'Emak aku siap nangis-nangis masa beritahu aku. Dia salahkan aku sebab tak confirmkan dulu dengan Hasnah, tu sebab Hasnah tu tak tau. Dia cakap dia dah ada pilihan sendiri. Rupanya dengan budak cekeding tu? Hisy! Memang cari nahas dia ni...'

'Dah la...makan. Yang kau sibuk sangat tu kenapa? Dia dah tak sudi...nak buat macam mana?' ujar Wira memujuk temannya.

'Kau cakap senang la...tak kena batang hidung engkau. Dia tolak aku tak apa tau? Tapi dia dah libatkan emak dan bapak aku. Malu orang tua aku tu, siapa nak tanggung?'

'Wei..wei..wei...' Wira angkat dua belah tangan. 'Aku bukan nak sebelahkan sesiapa...tapi aku rasa engkau pun tak betul juga.' Wira cuba berdiplomasi dengan Zack. 'Sepatutnya...engkau kena beritahu Hasnah yang engkau nak hantar emak dan bapak engkau ke rumahnya untuk meminang dia. Tapi engkau tidak....main terjah aje.'

'Tak ada...aku tak puas hati. Kalau dia pilih engkau pun aku masih boleh terima. Ni...budak dari Felda mana entah yang jadi pilihan dia. Aku marah betul la...' cerita Zack masih belum berpuas hati.

Lebih kepada cemburu sebenarnya. Dia yang menjadi Supervisor di kilang itu, telah lama menaruh hati dengan Hasnah. Puas dah dia umpan perempuan itu dengan belanja dia makan di kantin waktu rehat. Nampak gaya dia terima aje, tak sangka pulak bila masuk meminang, kena reject.

Wira dah tak tahu nak layan macam mana. Dia meneruskan suapannya. Dah order tak makan, rugi tau?

Tiba-tiba......
Sebuah kereta yang amat dikenali melintas lalu di depan warung Mak Munah. Kelibat pemandu dan orang sebelahnya pun sangat dikenali oleh Zack dan Wira.

'Jom!' ajak Zack geram.

'Ke mana?'

'Ikut je la...'

'Ni sapa nak bayar?' tanya Wira bila melihat Zack dah mula menyarung topi keledar.

'Mak Munah!' jerit Zack yang sudah mula menghidupkan enjin Scramblernya. '...masuk buku dulu!'

Mak Munah di belakang sedang mencuci piring hanya menjeling. Dia pun bukan suka sangat dengan perangai Zack tu....suka memerintah. Baru jadi Supervisor kilang dah berlagak.

Sekejap kemudian Wira pun sudah sama bertenggek di atas motor tersebut dan mereka berdua sudah berdesup meninggalkan warung Mak Munah.

                                                                                                         ~ bersambung ~

                                                                                                    

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...