June 27, 2011

Demi Masa...

Jam di dinding dapur...
Salam to all....

Mengumpul jam adalah satu daripada hobiku...kerana dia mengingatkan aku kepada masa. Tanpa
melihat masa...kita akan lalai dalam banyak perkara. Oleh yang demikian...tidak secara langsung...
jam yang ku jadikan koleksi ini mengingatkan aku pada temujanji...pada kerja-kerja rumah...pada
waktu solat dan bermacam lagi....

Jam di bilik solat
"Dah masuk waktu solat ke?" Teringat emak bertanya setiap kali waktu solat kalau tidak kedengaran
azan.

"Kan bilik tu kan ada jam?" aku memberitahu mengingatkan dia.

"Nombornya berterabur...emak tak pandai nak tengok."

Jam di ruang tamu
Jam di atas...diletak atas TV supaya yang menonton tidak lalai waktu nak solat ke...nak ke kelas ke..
nak masak ke...jangan asyik nak menonton aje...

Di laluan ke meja makan
Jam ni aku panggil jam Kluang Station...sebab dia menyerupai jam yang terdapat di stesen keretapi
tempat laluan aku ke sekolah dahulu....di Kluang.

Di atas meja PC
Sambil menulis...ber'fb'...ber'blog'....masih ada jam mengingatkan agar kita harus berhenti merehatkan
mata...walaupun di monitor itu sudah tersiar masa dengan sendirinya.

Di sisi katil bilik tidur...

Jam digital di sisi katil ini penting untuk mengejutkan aku dari tidur yang lena...
jeritannya...masyaAllah...
kalau tak sedar juga dah tentu innalillah...
Masih terdapat lagi di beberapa tempat dalam rumah ini...namun
yang terpapar sudah cukup untuk mengisi N3 ku hari ini.

Junie Octovian: Demi masa...manusia itu selalu dalam kerugian...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...