March 23, 2011

Aku dan Doktor Gigi... ( Part 4 )

Tak lama kemudian, Firdaous balik menghantar Iwan tanpa beliau si pesakit tadi.

 'Abang kena pergi lagi sebab kawan Abang tu dalam bilik emergency...dorang tengah ambil darah dia nak tahu punca penyakit. '

 Aku mengangguk. 'Nanti mama datang kejap lagi.' Aku beritahu sebab Iwan dan isterinya masih di rumah ku.

Lepas Iwan dan isterinya balik, kami yang tinggal tadi cepat pula bertolak ke hospital yang dimaksudkan untuk mengetahui akan keadaan si pesakit. Akibat tidak pernah ke hospital tersebut, kami sekereta tadi susup sasap juga la...masuk lorong entah mana-mana aje sebelum menjumpai jalan yang betul ke hospital Tengku Ampuan Rahimah itu.

 Firdaous tu lain la...dia dah beberapa kali ke situ menghantar kawannya si Fendi yang patah riuk semasa sesama bermain skateboard. Menghantar yang sorang lagi entah apekenama budak tu akibat kemalangan dilanggar lari pada suatu malam semasa dia pulang dari sembahyang terawih.

Angah tu pernah beberapa kali juga masuk hospital, tapi di HKL sana semasa dia masih belajar di UTM, Jalan Semarak. Adik pula di hospital Normah di Kuching dan Firdaous sendiri yang pernah jatuh dari motosikal masuk hospital di Kluang semasa tinggal dengan Atoknya di sana. Hospital Tengku Ampuan Rahimah ni kami biasa dengar dan lihat signboardnya aje.

Tapi alhamdulillah...kami temui juga tempat yang dituju. Tak payah mana pun cuma bila masuk dalam bandar Diraja Kelang tu, kelam kabut sikit...bandar lama la katakan.

Ya ampun! Dah malam begitu pun ramainya manusia. Kalau tak pergi ke tempat begitu kita memang tak tahu menahu akan keadaan di perkarangan hospital. Tak tahu la hospital lain....tapi yang nyata ketika itu hospital tersebut memang dipenuhi orang.

Dengar sok sak sok sek orang kiri kanan mengatakan ada pergaduhan diantara kaum India sesama mereka yang bertetak. Maka riuh la suasana bila dua kumpulan tadi bercakap...mungkin bercerita memberitahu bagaimana kejadian itu bermula. Alangkah baiknya kalau masa aku lama tinggal di estate dulu aku tahu dan belajar bahasa mereka. Tinggal pasang telinga aje...

Kami mengambil laluan tengah untuk ke bilik emergency. Nampak Firdaous ada di kerusi luar menunggu kawannya itu.

'Macam mana?' Aku bertanya dia yang menyandar. Dah mengantuk barangkali kerana ketika itu sudah hampir tengahmalam.

'Masih dalam bilik tu.' Dia menunjuk ke arah bilik kecemasan. 'Dia orang syak dia ambil dadah sebab dia tak boleh bercakap dengan betul. Bila dia diserang sawan tadi baru dapat rawatan segera.' Beritahu Firdaous dengan muka yang agak tension mengenangkan peristiwa awal tadi.

'Ada nombor family dia? Kena call beritahu la...kalau apa-apa hal nanti dia orang salahkan kita pulak sebab tak beritahu.

'Cuba call Fed...tentu dia tahu.' Natrah mencadangkan kerana Fed yang disebutnya itu adalah sepupu kepada si pesakit tadi.

'Ha ah...cuba call beritahu. Biar dia sahaja yang sampaikan berita ini pada family beliau.' Arah ku pula.

'Saya sms nombor emak dia...mak cik call beritahu la.' Ujar si Fed pula selepas kami beritahu akan keadaan sepupunya itu.

Aku tekan nombor yang diberi...'Saya Puan Junaidah...anak Puan, Zafuan yang tinggal dengan saya, sekarang ni berada di HTAR. Dia diserang sawan tadi dan sekarang ini berada di bilik kecemasan untuk menerima rawatan.'

'Oh ye ke? Nanti kami ke sana...' Jawab si ibu dengan nada yang sebu dan sayu. Mana tidaknya Zafuan tu merupakan anak bungsu dari tiga beradik. Bapanya telah lama meninggal dunia semasa beliau sedang menduduki peperiksaan SPM, katanya.

Selepas berbual dengan ibunya tadi, aku tengok jam di lengan yang dah menunjukkan ke angka 1.30 pagi. 'Kita tunggu dia masuk wad...lepas tu kita balik la.' Aku beritahu anak-anak. Kiranya kalau dia dah ditempatkan di wad, tanggungjawab kami mengurus beliau dah selesai.

Semasa stretcher yang membawa beliau untuk ditempatkan di wad tingkat 8 itu ditolak keluar dari bilik kecemasan...kakaknya yang berbadan agak besar datang meluru mendapatkan adiknya dan sama-sama menyorong stretcher tersebut. Firdaous sahaja yang sempat berkenalan dengan kakak kawannya itu. Mungkin kerana terkejut dengan berita yang diterima, si kakak tidak memandang ke arah kami pun. Maka kami yang ditinggalkan di depan pintu bilik kecemasan itu pun berjalan menuju ke tempat parkir untuk pulang ke rumah.

                                                                                                                      ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...