March 19, 2011

Journal Day 2

Assalamualaikum...

Di Pondok Indah ni, Angah guna perkhidmatan Maxis Broadband. Mujur la bila pergi kerja tak dibawaknya. Kalau tidak aku terpaksa guna manual untuk mengisi jurnal hari ini.

Benda alah yang satu ini terpaksa dikongsi bersama Kakak dan Adik pula. Makanya masing-masing pun sangat memerlukan. Entah ye...kekadang aku pun pelik juga. Mengapa sekarang ini benda alah ini amat perlu walhal kami dulu masih boleh hidup sampai sekarang tanpa benda alah yang dinamakan dengan ‘internet’ ini. Kalau dulu TV tu pun hanya sesetengah rumah sahaja yang ada...itupun dalam hitam putih.

Aku teringat suatu hari di rumah anak sulungku di Sri Hijauan, talian internetnya....masyaAllah...kura-kura yang melintas jalan tu pun laju. Di situ dah masuk kategori siput sedut...mak ai! Day after tomorrow pun belum tentu sampai. Memang tak dapek den nak nolongnya...

Masa mula-mula aku berhijrah ke Shah Alam dan tinggal dengannya......

‘Ma...esok kejut awal sikit eh? Abang Long ada meeting..’ Dia mengingatkan aku sebelum masuk tidur malam itu.

‘Okey...’ Aku menjawab panjang sambil menapak mendaki tangga naik ke atas. Abang Long memang pilih duduk bilik bahagian bawah yang dah diubahsuai ala opis. Sebab dia memang bekerja menghadap menatang tu.

Selepas bersolat subuh pagi itu aku turun pula mengejutkan dia sebab aku nak menghantar adiknya ke sekolah. Sekolah Menengah Kota Kemuning tu kebetulan tidak jauh dari rumah kami di Anggerik Aranda. Aku singgah di sebuah mini market dalam perjalanan pulang dan membeli bahan-bahan yang diperlukan untuk dimasak hari itu. 


Abang Long yang bekerja di Anggerik Vanilla itu pula akan pulang untuk makan tengahari. Macam saja nak membangkitkan nostalgia...bila papanya tak ada, aku masih dalam tugas memasak tapi kali ini menguruskan anaknya pula.

Sampai di rumah, aku seperti biasa bersilat di dapur menyediakan juadah untuk sarapan paginya. Kalau tak sempat makan di rumah dia akan minta diisi dalam bekas untuk dijadikan bekal. Pagi itu aku masakkan Fried Tang Hoon kegemaran dia. Siap dihidang aku panggil dia untuk bersarapan, bimbang nanti terlambat pula. Kan dia dah beritahu dia ada meeting?

‘Abang Long! Cepat breakfast...kata ada meeting!’ Aku jerit memanggil.

Senyap.

Satu minit. Dua minit...tiga...empat...lima. Eh? Tidur balik ke budak ni? Aku yang sedang mencuci kuali di singki , berhenti dari meneruskan kerja. Aku menapak ke biliknya. Molek je dia tercatuk menghadap PC di bilik bawah tu...aku panggil tadi tak menjawab. Kurang asam!

‘Firdaous!’ aku panggil sambil ketuk pintu bilik itu mengejutkan dia.

Dia berpaling dan menjawab, ‘Ma..’

‘Breakfast...nanti lambat. Kata ada meeting.’ Aku mengingatkan.

‘Ni tengah meeting la ni..’

Aku yang dah berpusing nak menyambung balik kerja yang tergendala tadi terhenti langkah. Tengah meeting? Macam mana tu? Yang aku tau dulu semasa suamiku masih ada...kalau sebut meeting tu kena pergi opis...atau pergi entah mana-mana hotel mewah gitu.

Aku pusing balik dan tanya, ‘...meeting dari rumah pakai PC?’

‘Ha ah...habis ni nanti baru pergi opis.’ Dia menjawab tanpa memandangku.

Ooo gitu!

Sebab itu sekarang ni di rumahnya talian internet harus laju macam lipas kudung. Kalau ada masalah dengan talian di rumah, dia akan tinggal bertapa di opisnya sampai larut malam.

‘Ma! Dah ke belum?’ Suara Adik dah memanggil.

Junie Octovian: Sowie! Aku melamun kejap...sampai terlupa benda alah ni kami kena share.
See U again...wassalam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...