March 22, 2011

Aku dan Doktor Gigi...

'Ma!!' Adik menjerit dari atas. '...nak pergi pukul berapa?'

'Alaa...hujan ni. Pukul 10.00 karang la...' Aku menjawab malas kerana baru je melabuhkan punggung ke sofa lepas si Kakak pergi kerja.

Aku membayangkan bilik rawatan tu. Putih dan sejuk macam bilik mayat. Memang la aku boleh cakap kerana aku dah pernah masuk ke bilik mayat. Pengalaman pertama ku bukan urusan dengan saudara mara atau kaum keluarga tapi anak angkat yang pernah menumpang tinggal dengan ku yang tika itu bertugas di Petaling Jaya.

'Susah la nak cari rumah sewa yang dekat-dekat. Mahal pulak tu. Kalau sebuah rumah sampai RM 1200, tak kan saya nak tinggal sensorang?' Beritahu beliau pada ku ketika pertama kali dia datang ke rumah. Beliau merupakan teman serumah anak sulungku semasa mereka sama-sama belajar di YPM dulu.

Anak sulungku mempelawa kawannya itu tinggal di rumah kami sementara dia mendapat rumah sewa untuk dikongsi bersama teman-teman yang lain. Aku pun tak kisah. Kesian kan? Cuba masalah itu terkena batang hidung kita? lagipun dia keluar pagi dan pulang menjelang tengahmalam.

Oleh kerana beliau tu jenis yang peramah, maka kami cepat mesra. Ke mana sahaja aku pelawa...dia sangat suka mengikutnya. Aku perlakukan dia macam anak ku sendiri. Makan minum, kain baju semua aku urus tanpa minta apa-apa balasan. Tapi kalau dia terasa nak memberi..aku terima je dengan senang hati.

Satu pagi... 'Mulai minggu depan kamu kena urus breakfast sendiri tau? Adik dah mula SPM...mak cik mungkin tak balik sebab paper dia habis pukul 10.00.'

'Okey.' Beliau jawab santai.

Aku pulang suatu petang nampak dia yang terbaring di sofa. 'Demam ke?' Aku bertanya sebaik aku menutup kembali pintu rumah.

'Sakit kepala.'

'Dah pergi klinik?'

'Dah.'

'Okey...baring la dulu. Nanti mak cik masak kejap. Lepas makan boleh makan ubat pulak.' aku beritahu lalu mendaki tangga ke bilik untuk solat Asar.

Hari berikutnya, beliau mengadu mata kanannya pula seolah kabur.

'Dah tu memang kerja korang asyik menghadap menatang tu je...pergi la periksa mata pulak. Kot dah kena pakai spec, mana tau?'

Hari berikutnya lagi... beliau bercakap dengan suara yang terputus-putus. Sebiji macam android yang belum siap diprogram. Serious! Aku berkerut dahi memandang wajahnya. 'Eh? Kamu ni kena pergi hospital...macam makin teruk je mak cik tengok?'

Tapi beliau masih mampu tersenyum di ketika itu..........

                                                                                                          ~ bersambung ~                          

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...