March 22, 2011

Cucuku Hana...

Hana Sofya di hari ulangtahunnya yang pertama
Semalam aku babysit cucu sulung di Seri Hijauan. Sejak kebelakangan ini dia sering demam. Nak merangkak demam, nak tumbuh gigi atas demam, nak keluar gigi bawah pun demam.

Mommynya dah naik risau...'Kalau setiap batang yang nak keluar tu dia demam...parah la nampak gayanya.' Bersuara Natrah suatu hari. Mana tak risau, makanya mereka berdua bekerja.

'Biasa la tu...baby kan?' Aku beritahu menyenangkan hatinya. Sebenarnya ada aje yang jenis lasak...macam Aunty Kakak dia, makan ulat bulu pun relax je. Tapi sebenarnya Hana ni pun masuk kategori yang tak meragam. Aku rasa sebab dia ni manja...the only cucu dari sebelah aku dan sebelah besan juga.

Lepas Kakak keluar bekerja, aku dan Adik melawat Hana di Seri Hijauan. Kesian anak menantu nak kerja pun tak senang hati meninggalkan anak di Nursery dalam keadaan yang kurang sihat itu. Aku sampai elok bapanya dah bersiap nak ke pejabat dengan beg baju Hana yang dah tersedia di atas sofa. Hana pula sedang duduk menghadap Channel TVIQ.

'Dah! Hari ni biar mama jaga.' Beritahuku pada Firdaous.

Dia nampak senang hati...terus duduk menghadap sarapan pagi. Sementara aku melayan cucu yang wajahnya merah padam kerana demam. Seharian aku bersama Hana melayan keletahnya yang sedang belajar menapak itu. Pot pet pot pet...tak diam mulutnya bercakap entah apa biji butirnya memang aku tak tahu. Melihat akan keadaannya yang telah pulih dari demam itu, aku banyak memikir.

Aku boleh je nak menjaganya...tapi di Setia Impian la. Kalau kena tunggu di Seri Hijauan agak payah sikit sebab ada Aunty Kakak yang nak bekerja dan aunty Adik yang masih belajar lagi. Siapa pulak yang nak menghantar dan menjemput Hana? Jauh juga la... Dari Setia Alam keluar tol Seafield...RM 2.40/Setia Alam keluar tol USJ...RM 2.80

Pukul 5.00 petang itu aku bawa Hana balik kerana Aunty Kakak pagi tadi pergi kerja tak bawa kunci rumah bersamanya. Keseronokan Aunty Kakak dapat bertemu anak saudara yang seorang itu bila sampai rumah. Muka cemberut setiap kali pulang itu lenyap begitu sahaja.

'Kerja! Mana ada yang senang? Nak makan pun susah...nak menyediakan bahan-bahan semua tu. Kalau jenis orang yang tak minat masak...semuanya akan jadi susah.' Aku sering mengingatkan dia tentang itu.

'Tak nak susah kena kerja sendiri la... Berniaga ni pun kalau malas, mana nak datang duitnya?' Sambung aku lagi. Tapi aku ni stok emak yang tak pandai nak berleter. Aku tak suka nak mengerohkan suasana...nanti hilang mood aku seharian. Kalau masih teringat tu...boleh sampai berminggu. Aku suka happy-happy dari celik mata waktu pagi. Biarlah semua kerja rumah itu aku lakukan sendiri... siapa suka nak bantu, alhamdulillah!

Lepas maghrib kami bersiap untuk menghantar Aunty Kakak ke Extreme Fitness dan menghantar Hana pulang ke Seri Hijauan. Berkicau mulutnya macam burung murai..menyanyi entah apa-apa sambil menggoyang-goyangkan badannya mengikut rentak lagu yang dipasang oleh Aunty Adik menggunakan pen-drive.

Junie Octovian: Harap-harap hari ini Hana pulih sepenuhnya kerana hari lahirnya tanggal 23 Mac hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi. Get well soon Hana...we love you very much!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...