March 10, 2011

Berdiam diri itu lebih baik dari banyak berkata-kata ~ sambungan ~

Jam Sony digital di meja sisi katil menjerit mengejutkan aku waktu subuh dengan nyaringnya. Macam tu punya kuat pun kalau tak terjaga, memang jenis yang pekak badak la.

Tapi kejadian semalam membuatkan aku tak pasal-pasal memikir sepanjang malam dan entah jam berapa pula yang aku baru terlelap. Maka bunyi jam itu telah menganggu lenaku. Aku yang masih menguap beberapa kali memaksa diri untuk bangun sambil membuat sedikit senaman ringan dari atas katil itu sahaja. 

Siap solat subuh, aku terus ke depan menutup segala lampu yang di pasang di bahagian luar rumah. Pintu utama ku buka dengan harapan dapat mencari bukti-bukti peninggalan semalam yang bersisa. Manalah tau kalau ada kasut atau selipar dia yang tertinggal ke? Nampak gaya harapan itu hanya sia-sia. Kalau aku tahu semalam baik pintu itu ku buka sahaja nak tengok siapa yang suka-suka memanggil di malam buta? Hati ku kuat ingin tahu siapakah gerangan orangnya?

Di meja makan waktu bersarapan.......
'Siapa yang datang semalam tu?' Kakak bertanya.

'Entah! Cina mana pulak tengah malam buta panggil mama? Sini kan semua orang melayu?' Memang aku belum pernah nampak ada perempuan cina yang lalu lalang waktu siang hari pun. Inikan pula di waktu tengah malam di kawasan perkampungan yang rumahnya sebatu satu.

Angah diam aje...rasanya dia dah tahu sebab malam tadi masa aku tunjuk arah ke pintu, aku nampak dia kerling jam besar atas piano tu. Dia pun tak banyak cakap terus aje tutup TV dan masuk bilik. Kami faham faham sendiri la...dah tu duduk pun dalam hutan kan? Ada la yang sesat-sesat agaknya.

Lima tahun kemudian.......
Di Setia Impian................

'Ma! Ni Syah...kawan Abang Long satu opis. Dia pun asal Simpang Renggam.' Anak sulungku memperkenalkan kawan sepejabatnya pada suatu hari semasa kami mengadakan jamuan Hariraya.

'Oh ye ke? Simpang Renggam sebelah mana?' Aku dengan ramahnya bertanya.

'Taman Samudera.'

'Yang belakang Station Minyak Petronas tu ye?' Tanyaku lagi untuk meyakinkan.

'Ha ah' dia menjawab pendek.

Lepas tanya punya tanya dan cerita punya cerita, masuk la ke bab 'Nya' yang datang memanggil di waktu malam itu. Dia yang buka cerita dulu dan kami pun terkejut kerana dia kan tinggal di kawasan 
taman perumahan yang rumahnya berangkai? Manakala depan dan belakang juga dipenuhi dengan rumah orang. Lain la aku yang tinggal di dalam kawasan tanah kebun tu?

'Siapa?'

'Tak ada siapa yang pernah buka pintu kerana dia datang waktu tengah malam.' Katanya.

Aku anggukkan kepala tanda faham. Untuk menyenangkan hati sendiri aku melakar cerita dalam hati. Agaknya dia mati kena langgar lari dan meminta bantuan untuk mencari tempat persemadian yang abadi. Sebab itu dia datang ke rumah ku kerana HANYA di sebelah bukit di tepi rumah ku itu adalah JIRAT CINA. Mintak tunjuk jalan ke sana agaknya. Wallahualam.

Junie Octovian: Maksud tajuk cerita ku di sini tadi...biarlah kita yang tidak tahu ni -TIDAK TAHU. Akibat dari banyak berkata-kata tadi kita jadi banyak tahu dan itu menyebabkan kita akan selalu memikirkan tentang perkara yang kita baru tahu itu kerana kita sangat hendak tahu. Aku pun 'ferning' daa....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...