March 19, 2011

I'm home!

Alhamdulillah...

Sampai kami ke Setia Impian ketika jam mencecah angka lima petang. MasyaAllah....bas express yang mengaku  dan memakai nama CEPAT itu langsung tak cepat pun. Kami yang bertolak dari rumah mengikut Angah pada jam 7.00 pagi itu terlepas bas 8.30 pagi. Maklumlah pertama kali menggunakan perkhidmatan bas, setesen bas di BP tu dekat mana pun kami tak tahu. Menurut khidmat GPS, setesen bas yang paling dekat di Larkin. Gila! Tak kan nak pusing balik?

Tak apalah...pengalaman namanya tu...

Setelah kami temui terminal bas BP di Jalan Rogayah itu, kami pun cepat mencari kaunter yang menjual tiket bas ekspress. Selain jam 8.30 pagi...yang lelainnya pada jam 12.30 tengahari nanti. Cuma CEPAT express sahaja yang ada menawarkan waktu pada 11.30 pagi iaitu sejam lebih awal.

Oleh kerana Angah dan Huda terpaksa mengambil masa bekerjanya untuk menghantar kami ke situ, maka aku putuskan untuk menerima tawaran jam 11.30 pagi.

Bas yang sepatutnya bergerak jam 11.30 pagi itu, masih belum bergerak lagi pada waktunya dan kami yang berada di dalam dah macam kena kukus kepanasan.

Rupanya...air-cond bas tersebut mengalami kerosakan dan kami terpaksa menunggu sementara kerosakan itu dibaiki. Bas akhirnya meneruskan perjalanan pada jam 12.15 tengahari. Kami lega sekejap. Namun....

CEPAT express tu tak express rupanya...dia melalukan bandar Muar mengambil penumpang dan berhenti di Tangkak juga mengambil penumpang. Kalau nak singgah beli kain di bandar Tangkak tu pun masih sempat. Selepas dari situ baru CEPAT express menggunakan laluan lebuhraya.

Lepas dari berhenti di Tangkak tadi, kami sudah mula merasakan bahang kepanasan lagi. Pemandu sama merasa barangkali dan terus membuka laluan angin di bumbung bas.

CEPAT express kemudian masuk ke Terminal Bas di Seremban dan menurunkan ramai penumpang di situ. Perhentian berikutnya di Seksyen 18 di Shah Alam dan terakhir di Klang Sentral. Sampai juga kami akhirnya.
Amin.

Pengalaman hari itu menjadi tajuk perbualan kami anak beranak untuk beberapa hari. Aku tak kisah la kalau dia nak bawak pusing satu Malaysia pun....masalahnya CEPAT express pada hari tu penghawa dinginnya tak berfungsi dan tingkap pun tak dapat nak dibuka. Kami rasa macam terkurus setengah kilo. kot?

Junie Octovian: Pengalaman itu menjadikan kita lebih dewasa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...