March 29, 2011

Pertemuan...( Part 3 )

Semasa aku keluar dari Kompleks pejabat petang itu, Jalal dah menunggu dengan seorang kawannya di pondok pak guard.

'Hai!' Sapanya dengan senyuman manis.

'Hai!' Aku balas balik dengan mengerutkan kening memikir. Aku ada beritahu dia aku kerja dekat sini ke?

'Semalam I follow you masa turun dari bas.' Jalal memberitahu macam tahu aje apa yang ada dalam otak aku masa tu.

Aku berkerut dahi merenungnya.Main follow-follow pulak pak cik ni. Kalau aku tahu semalam, aku pancung ikut jalan lain...bagi dia sesat barat. Tapi aku pun bukan pandai sangat area Mersing Kanan ni...entah-entah aku pun sama sesat barat. Isy!

'You tunggu siapa dekat sini?' Aku bertanya sambil berjalan pulang. Dia sama menyusun langkah mengekori ku. Temannya yang jadi pak turut itu pula mengekor perlahan dengan motosikal.

'Tunggu you la.'

'Tunggu I?' Aku berhenti melangkah. Dia pun sama terhenti. 'Ada apa ek?' Aku sekejap memutar ingatan jika aku ada berjanji apa-apa dengannya semasa kami sama di dalam bas semalam.

'Saja...kawan I tu..' Dia menunjuk ke arah temannya yang mengikut di belakang. '...dia nak cari ikan. Dia cakap kalau beli di Kompleks ni murah.'

'Oh! Nak beli ikan...' Aku berikan senyuman. Kemudian aku teringat, '...tapi petang ni air surut, tak ada bot yang balik.' Aku beritahu menerangkan. Memang aku dah pandai membaca pasang surutnya air laut. Jadual nelayan keluar masuk semua aku dah tahu. Setakat aku sorang...boleh jadi Badang sebab kebanyakan makan ikan. Kalau si Hashim adik Sulong yang memakai bot MGF 1436 tu, tak payah mintak...siap dah reservedkan ikan yang terbaik untuk aku. Tak main la ikan-ikan pelaling semua ni.

'Kalau I datang lagi petang esok?' Jalal bertanya. Macam kesian pulak bunyinya kan?

'Esok...air pasang pagi jam 7.00. You tak kerja ke?' Aku bertanya pelik. Tak kan hanya kerana nak ikan murah dia sampai tak pergi kerja?

'Kalau I datang tengahari masa lunch hour?'

'Okey jugak..' Waktu tengahari tu nanti rasanya memang dia orang tengah sibuk sebab semua bot-bot nelayan kepunyaan MAJUIKAN akan pulang waktu itu. Aku menganggukkan kepala.

Sampai di depan rumah sewa kami di Jalan Awang Daik tu, Jalal meminta izin untuk pulang. Dia bertenggek di belakang motosikal temannya dan melambaikan tangan.

'Sapa tu Andak?' Tanya Kak Yam yang membukakan pintu rumah petang itu.

'Entah... dia tunggu depan opis nak beli ikan.'

'Dia nak beli dengan Andak ke?' Kak Yam buat muka pelik. '..dia ingat Andak tokeh ikan?'

'Ada rupa ke?' Aku tanya Kak Yam balik.

'Tak ada rupa nak beli ikan pun...nak pasang umpan tu!' Kak Yam memberitahu sambil menonong ke dapur.

Agaknya secara kebetulan dia dan temannya datang nak cari ikan murah, lepas tu nampak aku keluar dari situ. Agaknya la kan? Tapi sebelum ni macam tak pernah nampak pulak. Atau sebelum ni kami belum pernah kenal kot? Apa-apa je la............

                                                                                                                 ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...