March 9, 2011

Berdiam diri itu lebih baik dari banyak berkata-kata...

Teringat arwah ayah selalu mengingatkan...'baik ni biar berpada-pada, jangan sampai naik kepala'. Tapi tak tau nak cakap macam mana...serba salah juga. Kalau tak ditegur nanti, dikatakan sombong pula. Kalau dilayan pulak memang mengada-ngada.

'Dah nasib engkau...nak buat macam mana?' Itu kata-kata ibu mertuaku suatu ketika dulu dan aku simpan hingga ke hujung nyawa. Buat peringatan pada diriku sendiri sebenarnya. Bermaksud kalau dah ditakdirkan nasib kita begitu, walau lari ke lubang cacing pun akan terkena juga. Lebih kurang la...menyengat juga tu kalau kena yang panas baran orangnya. Siapa yang nak selalu terkena kan?

Mungkin aku ni dulu peramah gila...jumpa orang semua nak ditegur. 'Muka atak sunyum' dialog dari filem Ali Baba Bujang Lapok. Bukan ke senyum itu sedekah? Itu yang jadi serba salah. Kebetulan tinggal di kawasan perumahan yang orang kiri kanan ni buat hal sendiri dan bertegur pun kebetulan la masa nak tutup gate atau terserempak sama nak tutup pintu rumah. Maka memang aku tak sempat nak beramah mesra dan tak sempat nak melemparkan senyuman, Alhamdulillah...selamat!

Dalam pada itu pula dugaan itu datang dari pelbagai cara...
Semasa kami di Pondok Indah....

'Nya! Nya!' Aku, Kakak dan Adik yang sedang tekun menonton di ruang depan itu cepat memperlahankan suara dari peti TV. Aku tidak terus menjawab. Aku meletakkan telunjuk di muncung mengarahkan dua beradik itu diam.

'Nya! Nya!' Suara itu memanggil lagi.

Aku kerling jam besar di dinding atas piano yang menunjukkan beberapa saat lagi ke angka dua belas tengah malam. Aku membesarkan mata memandang muka dua beradik itu dan mula mengingat. MALAM JUMAAT! TV terus dimatikan dan dua beradik tadi terus menarik kain selimut yang memang standby kalau-kalau terlelap di situ.

Namun aku masih tak puas hati ingin tahu gerangan cina manakah yang memanggil aku di waktu begitu. Sedangkan di situ memang perkampungan orang melayu sahaja. Aku intai dari bawah pintu. Lampu porch yang terang itu membolehkan aku melihat sekurang-kurangnya kaki si pemanggil.

'Suara dia depan pintu...tapi mana kakinya?' Aku siap meniarap.

Si Toby pulak sama sibuk di situ. Dia memandang tepat ke arah pintu seakan boleh tembus keluar. Dari renungannya yang tak berkelip itu membuatkan aku sedikit cuak.

'Nya! Nya!' Suara itu kedengaran lagi. Sah memang bunyinya di depan pintu dan aku berada dalam jarak cuma lebih kurang lima kaki dari situ sambil meniarap, namun aku tidak nampak kaki si pemanggil yang sepatutnya sedang lalu lalang. Aku dah jadi macam patung cendana. Kaku di situ.

'Ma! Apa bau busuk ni?' Si Angah yang sedang tekun dan khusuk bermain game di TV ruang sebelah tengah rumah bersuara sambil hidungnya kembang kempis menghidu.

Aku menoleh sambil meletakkan jari ke muncung.

Dia pula mengangkat kening bertanya.

Aku tunjuk di pintu. Dia sama diam memerhati tidak faham. Aku main wayang Charlie Chaplin pakai bahasa isyarat. Kemudian dia menutup TV dan terus masuk ke biliknya....

                                                                                                         ~ bersambung ~

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...