March 29, 2011

Pertemuan...( Part 4 )

'Nak ke tak nak?' Hashim adik kepada Sulong bot MGF 1436 yang menunggu aku di luar pintu pejabat itu bersuara bertanya kerana agak lama menunggu aku yang sedang sibuk menyimpan segala alat tulis di atas meja untuk pulang makan tengahari.

'Tunggu la kejap...' Jawab ku sedikit marah sambil mencapai beg tangan yang ke sangkutkan di kerusi.

'Mek! Mu balik rumah ke?' Tanya Yaakub yang duduk di meja bahagian depan.

'Balik la.... tuuu!' Muncung ku talakan ke arah luar, '....Hashim ada beri ikan, nak kena hantar balik rumah la.'

'Okey..' Ujar Yaakub sambil menolak pintu untuk ku.

'Mak ai? Banyaknya Shim....macam mana aku nak pikul bawak balik ni?' Aku yang berbaju kebaya berkain kipas depan dan berkasut tumit tinggi itu nak disuruhnya membawa ikan yang ku kira adalah lebih kurang lima kilo beratnya.

'Aku tak leh tolong ni...nak isi ais dalam bok (bot)...petang nak keluar balik.' Beritahu Hashim yang pelat pekat loghat Terengganunya. Dia dah siap membekalkan aku dengan ikan selar mata besar. Emak aku gelar ikan Uji Rashid.

'Terima kasih la Shim.' Aku capai plastik di tangannya dan sedikit merengkek menjimbitnya.

Tiba-tiba...'Meh I tolong bawakkan.' Suara tu menyapa telinga.

Mustafa dan Fadzil dari bahagian Koperasi dah mengerling memandang ku.

Mahu tak mahu aku serahkan juga plastik ikan tadi kepada si tuan yang bersuara.

'Ni I punya ke? Banyak sangat ni...' Ujarnya sambil menghulurkan plastik berisi ikan tadi kepada temannya yang bertenggek di motosikal menunggu.

'Share.' Aku beritahu dia. Kalau si Hashim tahu aku pandai-pandai beri pada si Jalal ni...tentu esok lusa tak menjamah lagi. Seperti semalam...dia menapak bersaing dengan ku untuk sampai ke rumah sewa yang jauhnya hanya kira-kira 500 meter dari Kompleks MAJUIKAN itu.

'Berapa ringgit ni?' Tanya Jalal setelah ikan itu kami bahagi dua.

'Free of charge...kalau dengan I la...tapi jangan terkejut kalau you kena charge masa you beli sendiri di Kompleks tu lain kali.'

'Thanks.'

'Sempat ke nak masak tengahari ni?' Aku tanya dia.

'Petang karang la...sekarang ni dah pukul berapa?' Sempat dia menjawab sebelum temannya memecut pergi.

Yang jadi tanda tanya...aku tak pernah bertanya dia bekerja di mana. Nama si temannya itu pun aku tak tahu siapa. Namun si teman itu hanya tersenyum selama dua hari dia menemani Jalal berjumpa ku. Aku pulak macam dah kenal berpuluh tahun dengan lelaki itu. Tak ada rasa canggung. Tak simpan syak wasangka langsung. Isy!

                                                                                                                   ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...