March 30, 2011

Pertemuan... finale

Pada suatu hari waktu cuti yang aku masih ingat la...sebuah kereta entah model apa agaknya, warna maroon berhenti di depan rumah ku. Aku yang sedang menyiram bunga petang itu hanya mengerling kerana kereta itu memang tak biasa ku lihat.

'Assalamualaikum.' Jalal keluar dari pintu sebelah pemandu.

'Waalaikumsalam.' aku menjawab dengan suara yang sedikit menggumam kerana tidak mengagak beliau itu akan sampai ke rumah keluarga ku. Masa bila dia tahu aku tinggal di Kampung Melayu tu? 'Jalal?' Aku yang kehairanan bertanya.

'Dengan my father.' Dia menunjuk ke dalam kereta.

Aku sedikit menunduk menjengah. 'Dari mana?' Aku tanya la...kot dia kebetulan lalu situ nampak aku yang terpacak sedang menyiram pokok bunga ke?

'Dari Muar...balik kampung.' Jawab Jalal yang berdiri bercekak pinggang.

'So? Dekat sini ada siapa?' Aku tanya lagi.

'Saja...nak datang rumah you la...'

'Jap!' Aku berlari menutup paip air. 'Ajak la father you masuk.' Aku mengajak. Lalu aku cepat masuk ke rumah memanggil Ayah. 'Ayah! Ada kawan datang bawak bapak dia.'

Ayah keluar menjemput tetamu masuk. Aku di muka pintu menunggu. Bapa Jalal yang agak besar badannya itu keluar dari pintu kereta bahagian pemandu terus membuka bonet keretanya. Dia dan Jalal sibuk mengeluarkan durian yang berisi penuh satu bonet. Ayah dan Jalal sama mengangkut durian ke dapur.

'Banyaknya?' Ayah bertanya.

'Kat kampung tu tengah musim pak cik.' Jawab Jalal.

Oleh kerana dua-dua tetamu ku itu lelaki, maka aku terus je ke dapur...biar Ayah je la yang layan. Entah apa yang mereka bualkan aku tak masuk campur langsung. Aku buatkan kopi dan goreng keropok lekor yang memang sentiasa ada bekalannya setiap kali aku pulang dari Mersing. Maklum la...jiran belakang rumah sewa di jalan Awang Daik tu memang ada bisnes keropok. Itu la pertama kali aku berkenalan dengan keropok lekor dan aku perkenalkan pulak kepada keluarga ku.

Adik-adik ku di dapur dah tak tertahan nak menunggu tetamu balik. Durian yang berlonggok di dapur itu menguji kesabaran mereka.

'Kopek je la Andak...orang dah bagi kan?' Kata seorang daripada mereka.

'Lantak korang la...bukan baunya boleh sampai ke depan ke?'

'Siapa tu?' Emak bertanya semasa dia masuk dari pintu dapur, entah datang dari mana. Rumah mak cik Kamariah agaknya. Jiran sebelah kanan tu memang bestfriend Emak.

'Kawan...sama kerja kat Mersing.' Aku beritahu Emak. 'Ni hah! Dia bawak dari kampung dia, dekat Muar.' Aku menunjukkan longgokkan durian kepada Emak.

'Banyak ni...ada makna ke?' Emak cepat menangkap. Orang dah lama makan garam, barangkali.

Aku berkerut kening mendengar pernyataan Emak. 'Ada makna?'

Emak tak menjawab...dia terus naik ke atas menjenguk tetamunya petang itu yang sedang bersembang dengan Ayah.

Sebelum menjelang maghrib, Emak dah menatang dulang ke dapur.

'Nak buat air lagi ke Mak?' Aku bertanya bila dulang itu Emak letakkan di meja dapur.

'Buat apanya? Dah balik dah..' Emak beritahu.

'Dah balik?' Tak dengar pun bunyi kereta? Kenapa aku tak dipanggil?

'Kamu tak cakap dah bertunang ke?' Emak mencerlungkan matanya. 'Kecewa budak tu..'

Aku memang pelik bin hairan dan macam-macam lagi yang seangkatan dengannya. Baru seminggu kenal kot? Dia pun tak tanya dan tak cerita apa-apa. Tak kan aku saja-saja nak tunjuk cincin yang longgar gaya cincin pinjam je tu pada dia mengatakan 'aku dah bertunang'?

'Kesian dia datang jauh-jauh bawak bapak dia...siap bawak satu bonet durian lagi.' Emak memang macam tu...dia kalau dah start, akan sambung dan sambung dan sambung selagi cerita itu masih hangat.

Aku pekakkan telinga je. Bukan salah aku pun...dan bukan juga salah si Jalal. Aku anggap dia bayar harga duit ikan hari tu je la. Lepas tu aku tak pernah lagi nampak Jalal di Mersing. Tapi pada suatu petang temannya yang selalu bermotosikal itu menegur ku semasa aku pulang dari pejabat.

'Hei! Sorang je?' Aku bertanya dengan sebelah tangan di dahi menutup silau matahari petang.

'Ha ah...Jalal kan dah mintak tukar.'

Dengan pernyataannya itu, aku berhenti dari terus melangkah. 'Tukar? Ke mana?'

Dia yang bermotosikal itu sama memberhentikan motosikalnya, 'Dia tu pegawai saya...dia pesan jangan beritahu akak.'

'Oh ye ke?' Aku menjawab kecewa kerana tak tahu hujung pangkal cerita. 'Terima kasih...kalau jumpa dia lagi kirim salam aje la.'

'InsyaAllah.' Jawabnya dan terus berlalu pergi.

Hari itu aku pula yang rasa sangat sedih dan kecewa. Mengapa dan kenapa menjadi persoalan sehingga kini. Ke mana dia pun aku tak tahu. Sekurang-kurangnya aku mahu dia datang bercerita dan bertanya pada ku apa yang sebenarnya berlaku. Aku tak ada masalah nak memberitahu. Mungkin dengan yang demikian, kami masih boleh berutus dan bertanya khabar sebagai kawan, kan?

Junie Octovian: Untuk mu Jalal, di mana sahaja anda di ketika ini - May Allah bless.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...